KUNTAVAALIT 2021

MINUSTAKO EHDOKAS?

Kuntavaalit 2021 lähestyvät, joten nyt on sopiva aika ryhtyä pohtimaan ehdokkaaksi lähtemistä!

Sinun ei tarvitse olla valmis poliitikko ryhtyäksesi ehdokkaaksi vaan ratkaisevaa on halu ja into vaikuttaa sekä tehdä Janakkalasta vihreämpi.

Hae ehdokkaaksi

MITÄ MINÄ SAAN EHDOKKUUDESTA?

Äänestäminen on mainio tapa vaikuttaa yhteiskuntaan, mutta vielä tehokkaammin pääset ajamaan tärkeinä pitämiäsi asioita lähtemällä itse ehdokkaaksi. Silloin sinulla on mahdollisuus viedä eteenpäin sinulle tärkeimpiä vihreitä arvoja! Lisäksi ehdokkuus itsessään on arvokas kokemus, jonka avulla tapaat uusia ihmisiä ja pääset sukeltamaan kampanjoinnin maailmaan.

MITÄ HYÖTYÄ EHDOKKUUDESTA ON?

Kunnat huolehtivat muun muassa peruskoulutuksesta, sairaanhoidosta, vanhustenhuollosta, virkistys- ja kulttuuritoiminnasta sekä kaavoituksesta – asioista, jotka ovat vahvasti esillä jokaisen kunnan asukkaan elämässä. Ehdokkaana sinulla on mahdollisuus päästä vaikuttamaan päätöksiin siellä missä niitä tehdään.

On tärkeää saada vahva ja monipuolinen ehdokaslista, jotta erilaisille äänestäjille löytyy sopiva ehdokas. Siksi tarvitsemme juuri sinua – olit sitten opiskelija, eläkeläinen, duunari tai työtön.

VIHREÄT ARVOT – MITEN NIITÄ VOI AJAA JANAKKALASSA?

Vihreää politiikkaa voi tehdä valtakunnallisen tason lisäksi myös omassa kotikunnassasi Janakkalassa.

Laadukkaamman koulutuksen puolesta voi puhua esimerkiksi kannattamalla pieniä ryhmäkokoja niin varhaiskasvatuksessa kuin peruskoulussa, pitämällä huolta koulurakennusten ylläpidosta tai turvaamalla kulttuuripalvelujen monipuolisuuden.

Ympäristöstä voi pitää huolta muun muassa pyöräilyä ja joukkoliikennettä tukevan kaavoituksen tai suojelukohteiden edistämisen avulla.

Köyhyyttä ja eriarvoisuutta voi torjua vahvistamalla perusterveydenhuoltoa, ehkäisemällä alueiden eriytymistä tai ajamalla esteettömiä tiloja.

Kunnilla on tärkeä rooli työn järjestämisessä: kunnissa voidaan päättää työpaikkoja luovista investoinneista, työllisyyttä edistävistä palveluista tai kotouttamistoiminnasta.

Hae ehdokkaaksi!

Yksin ei tarvitse toimia vaan apua ja tukea saa aina. Ehdokkaaksi asettava järjestö tarjoaa pääsyn ehdokaskoulutuksiin ja puolueen materiaaleihin, joista saat tietoa kampanjoinnista ja vaalien keskeisistä kysymyksistä sekä vihreiden kannoista.

Kampanjoinnin ei myöskään tarvitse olla kallista. Ehdokkaaksi asettava järjestö maksaa ehdokaskuvan, ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa mainostaminen on suhteellisen edullinen tapa saada näkyvyyttä. Lisäksi omien verkostojen hyödyntäminen ja ihmisten tapaaminen kasvotusten ei maksa mitään.

Vinkkaa itseäsi tai kaveriasi!

Voisiko ehdokkuus olla heiniäsi? Tiedätkö kenties jonkun hyvän tyypin joka olisi loistava ehdokas? Kerro meille joko ottamalla suoraan yhteyttä omaan kuntayhdistykseesi tai vinkkaa itseäsi tai kaveriasi mistä tahansa kunnasta täyttämällä tämä lomake: www.vihreat.fi/ehdokkaaksi

Voit myös ottaa suoraan yhteyttä Janakkalan vihreiden puheenjohtajaan Einiin, varapuheenjohtajaan Kuuraan tai valtuustoryhmän puheenjohtajaan Anssiin!